Diákmunka – dolgozzon-e a kamasz?

A gyerek legfontosabb dolga a tanulás, ebben valószínűleg mindenki egyetért. De elvárható-e egy kamasztól, hogy a tanulás rovására nem menő munkát vállaljon és hozzájáruljon saját zsebpénzéhez?
Diákmunka – dolgozzon-e a kamasz?

Elvárások és felelősség

A kamaszkor egy olyan időszak, amikor a fiatalok egyre több felelősséget vállalnak saját magukért. Ebben az időszakban sok szülő ismeri fel annak fontosságát, hogy a kamaszok önállóbbak legyenek és kiegészítsék zsebpénzüket. Természetesen minden fiatal más és más körülmények között nevelkedik. Van, aki képes és hajlandó egyidejűleg tanulni és dolgozni, míg másoknak ez túl nagy terhet jelentene – az elvárásainkat ezen a téren igazítsuk mindig a fiatal egyéni képességeihez és körülményeihez.

A tanulás mellett végzett munka egyik legnyilvánvalóbb előnye, hogy a fiatalok felelősséget és pénzügyi fegyelmet, függetlenséget tanulnak. Megtanulhatják az időbeosztást, a pénzgazdálkodást, az önállóságot, ami mind hasznukra válik életük későbbi szakaszaiban. A munkavállalás lehetőséget ad a fiataloknak arra, hogy tapasztalatot szerezzenek a munka világában, megismerjék a különböző munkahelyi környezeteket és elvárásokat. Ez a későbbiekben segíthet nekik abban, hogy megtalálják az érdeklődésükhöz és képességeikhez leginkább illő karrierutat. Ha kamaszunk lelkesedik a tanulás melletti munkavállalásért, és mi is támogatjuk ezt az ötletet, akkor alaposan nézzünk szét a diákmunkák között, hogy megtaláljuk azt, ami az ő egyéni készségeihez és időbeosztásához leginkább megfelel, anélkül, hogy hátrányosan érintené tanulmányait.

Kimerültség, túlzott terhelés

Munkavállalás előtt mindenképpen mérlegeljük a tanulás melletti munkával járó hátrányokat is. A tanulás és munka kombinációja időigényes lehet, csökkentheti a fiatalok szabadidejét és pihenési lehetőségeit. Számos munkáltató, bár kimondottan diák munkaerőt keres, olyan heti óraszámot vár el a fiataloktól, ami szinte teljes foglalkoztatásnak minősül és iskola mellett kivitelezhetetlen. Figyeljünk arra, hogy munkája mellett is maradjon kellő szabadideje kamaszunknak, hiszen a túlzott terhelés kimerültséghez fog vezetni, ami nemcsak iskolai teljesítményét, hanem mentális egészségét is befolyásolni fogja.

A fiatalok munkavállalásának szigorú jogi korlátai vannak, munkavállalási lehetőségeik korlátozottak, és szigorú szabályok vonatkoznak a munkaidőre és munkafeltételekre. Fontos, hogy szülőként megfelelően tájékozódjunk a vonatkozó előírásokról és figyeljünk arra, hogy munkavállalás esetén a munkáltató is betartsa ezeket. Az egyik legfontosabb szabály, hogy diákmunkát is csak 16 éves kortól vállalhatnak, ennek megfelelően álljunk hozzá az álláskereséshez.

Figyeljünk rájuk

A tanulás melletti munkavállalás esetén mindig figyeljünk a fiatal egyéni képességeire, szabadideje mennyiségére és egyéb körülményeire. Bár fontos, hogy megtanuljanak olyan képességeket is, mint a pénz és az elvégzett munka értékének tiszteletben tartása, maradjon elegendő idejük és energiájuk a tanulásra, pihenésre és személyes fejlődésükre is.

Kapcsolódó cikkek

Diákmunka – dolgozzon-e a kamasz?

Diákmunka – dolgozzon-e a kamasz?

Csak egy hamburger, egy kávé péksüteménnyel, vagy egy mozi némi ropogtatnivalóval – minden szülő pontosan tudja, mennyi pénzt is jelent havonta, ha kamasz gyerekünk időnként kimozdul otthonról.

5 egyszerű tipp, hogy az újszülött szobája kényelmes és komfortos legyen - A pici baba érkezése nagy izgalommal jár együtt

5 egyszerű tipp, hogy az újszülött szobája kényelmes és komfortos legyen

Minden szülő izgatott, amikor a születendő gyermeket várja, és a szükséges dolgokat szerzi be a babának. A cikkben bemutatjuk, melyek azok a dolgok, amelyek az első hónapokban szükségesek a babaszobában.

Hogyan töltsünk több időt a gyermekünkkel?

Hogyan töltsünk több időt a gyermekünkkel?

A gyermekkel együtt töltött időnek nagyon fontos szerepe van, hiszen a szülő és a gyermek közötti kapcsolat, a közös élmények és emlékek mind-mind segítik a gyermeket, hogy kiegyensúlyozott, felnőtt ember váljon belőle. Mutatunk néhány példát, mit is csin